Πλάγιος Λόγος


                                         

Ο πλάγιος λόγος εξαρτάται συνήθως από ρήματα λεκτικά, ερωτηματικά, κελευστικά  καθώς και από ρήματα βουλητικά, αισθητικά, γνωστικά  ή δοξαστικά.
Οι προτάσεις στον πλάγιο λόγο.
Ο ευθύς λόγος τρέπεται στον πλάγιο με τις ακόλουθες μεταβολές:
1)Οι κύριες προτάσεις κρίσεως μετατρέπονται:
   α) σε δευτερεύουσες ειδικές προτάσεις  ύστερα από ρήματα λεκτικά, γνωστικά και  αισθητικά
   π.χ     Ευθύς λόγος: βριστής ε .
             Πλάγιος λόγος: Λέγει κατήγορος ς βριστής εμί.
   β) σε ειδικό απαρέμφατο, ύστερα από ρήματα λεκτικά και δοξαστικά.
    π.χ.  Ευθύς λόγος: Οκ στιν λλη δός.
             Πλάγιος λόγος: Ο γεμόνες ο φασιν εναι λλην δόν.
   γ) σε κατηγορηματική μετοχή, ύστερα από ρήματα αισθητικά, γνωστικά, και ρήματα που σημαίνουν αγγελία.
   π.χ.   Ευθύς λόγος: Φίλιππος ραον τεχος πολιορκε.
             Πλάγιος λόγος: πηγγέλθη Φίλιππος ραον τεχος πολιορκν.
2)Οι κύριες προτάσεις επιθυμίας μετατρέπονται σε τελικό απαρέμφατο, ύστερα από ρήματα κελευστικά, απαγορευτικά, ευχετικά  κ.ά
    π.χ.  Ευθύς λόγος: νοίξατε τάς πύλας.
             Πλάγιος λόγος: Μειδίας κέλευσεν νοξαι τάς πύλας.
3)Οι κύριες ερωτηματικές προτάσεις (ευθείες ερωτήσεις) μετατρέπονται σε δευτερεύουσες ερωτηματικές προτάσεις (πλάγιες ερωτήσεις), ύστερα από ρήματα ρωτ, πορ, θαυμάζω, σκοπ, πιμελομαι κ.ά.
     π.χ. Ευθύς λόγος: Οσθα τι, Σώκρατες, γαθόν;
             Πλάγιος λόγος: ρίστιππος Σωκράτην ρετο ε τι εδείη γαθόν.
4)Οι δευτερεύουσες προτάσεις παραμένουν δευτερεύουσες και                    
   α) ύστερα από ρήμα παροντικού χρόνου διατηρούν και στον πλάγιο λόγο τον ίδιο χρόνο και την ίδια έγκλιση που είχαν στον ευθύ, με  αλλαγή αν χρειάζεται του προσώπου του ρήματος.
      π.χ. Ευθύς λόγος: Ε μή ποιήσετε τατα, κσπονδοι σεσθε.
              Πλάγιος λόγος: παγγέλετε δ’ ατος τι, ε μή ποιήσουσι τατα κσπονδοι σονται.
   β) ύστερα από ρήμα παρελθοντικού χρόνου διατηρούν τη δυνητική οριστική και τη δυνητική ευκτική, αλλά και την απλή οριστική ή την υποτακτική τη μετατρέπουν σε ευκτική του πλαγίου λόγου εκτός αν το περιεχόμενο της δευτερεύουσας πρότασης φανερώνει γνώμη του  υποκειμένου της πρότασης και όχι του συγγραφέα ή αν τονίζεται κάτι ως βέβαιο ή με έμφαση.
     π.χ. Ευθύς λόγος: Δέξιππον οκ παιν, ε τατα πεποίηκεν.
             Πλάγιος λόγος: Κλέανδρος επεν τι Δέξιππον οκ παινοίη, ε τατα πεποιηκώς εη.
             Ευθύς λόγος: άν μοι δτε τριάκοντα Σπαρτιατν, διαβήσομαι ες  τήν σίαν.
             Πλάγιος λόγος: γησίλαος πέστη, άν δσιν ατ τριάκοντα  Σπαρτιατν, διαβήσεσθαι ες τήν σίαν.

Κατά τη μετατροπή του πλαγίου λόγου σε ευθύ γίνονται οι εξής μεταβολές:
1)Η οριστική διατηρείται και στον ευθύ λόγο.
   π.χ. Πλάγιος λόγος: Κρος βο τ Κλεάρχ γειν τό στράτευμα κατά  μέσον τ τν πολεμίων, τι κε βασιλεύς στι.
           Ευθύς λόγος: γε το στράτευμα κατά μέσον τ τν  πολεμίων, τι  κε βασιλεύς στι.
2)Η ευκτική του πλαγίου λόγου μετατρέπεται σε οριστική ή υποτακτική.
   π.χ. Πλάγιος λόγος: ρετο στις φίκοιτο.
           Ευθύς λόγος: Τίς φίκετο;
   π.χ.  Πλάγιος λόγος: Εθύδημος διεσώπησε σκοπν, τι ποκρίναιτο.        
            Ευθύς λόγος: Τί ποκρίνωμαι;
3)Η δυνητική οριστική και η δυνητική ευκτική διατηρούνται.
   π.χ. Πλάγιος λόγος: πεκρίνατο τι οτ’ ν ατός νομαστός γένετο.
            Ευθύς λόγος: Οτ’ ν γώ ατός νομαστός γενόμην.
  π.χ.  Πλάγιος λόγος: Επεν τι λθοι ν ες λόγους.
           Ευθύς λόγος: λθοιμι ν ες λόγους.
4)Η απορηματική υποτακτική διατηρείται.
   π.χ. Πλάγιος λόγος: ρ σε, ράκλεις, ποροντα, ποίαν δόν πί τόν βίον τράπ.
           Ευθύς λόγος: Ποίαν δόν πί τόν βίον τράπωμαι;
5)Το ειδικό απαρέμφατο μετατρέπεται σε οριστική.
   π.χ.  Πλάγιος λόγος: Φασίν ποτ’  επεν Σόλωνα.
            Ευθύς λόγος: Επεν Σόλων.
6)Το τελικό απαρέμφατο μετατρέπεται σε προστακτική.
   π.χ.  Πλάγιος λόγος: Παρεκελεύοντο Κύρ μή μάχεσθαι, λλ’ πισθεν αυτν τάττεσθαι.
            Ευθύς λόγος: Μή μάχου, λλ’ πισθεν μν τάττου.
7)Η κατηγορηματική μετοχή μετατρέπεται σε οριστική.
    π.χ.  Πλάγιος λόγος: σθοντο τήν πόλιν καταληφθεσαν.
             Ευθύς λόγος: πόλις κατελήφθη.
8)Το ρήμα της εξάρτησης παραλείπεται.
9)Το πρόσωπο αλλάζει.
   π.χ.  Πλάγιος λόγος: Επεν τι, πειδάν στρατεία λήξ, εθύς  ποπέμψει ατόν.
            Ευθύς λόγος: πειδάν στρατεία λήξ, εθύς ποπέμψω σε.    

Σχόλια