Αφηγηματικές
τεχνικές
1)
Προειδοποίηση: Είναι η αναφορά σε γεγονότα ή καταστάσεις που θα συμβούν
αργότερα μέσα στο έπος.
2)
Προοικονομία: Είναι η τακτοποίηση και η παρουσίαση της πλοκής του έργου με
τέτοιο τρόπο, ώστε τα γεγονότα που θα ακολουθήσουν να προε-τοιμαστούν κατάλληλα
και να έρθουν με φυσικό τρόπο.
3)
Αναδρομή: Είναι η αφήγηση γεγονότων που συνέβησαν στο παρελθόν.
4)
Εγκιβωτισμός: Είναι η παρεμβολή μιας αναδρομικής αφήγησης μέσα στην κανονική
πορεία των γεγονότων, μια παρένθεση δηλαδή μέσα στην κύρια αφήγηση. Με αυτό τον
τρόπο το ποιητικό παρελθόν διακόπτει προ-σωρινά το ποιητικό παρόν.
5)
Συστολή-επιτάχυνση χρόνου: Είναι η παρουσίαση μιας μακράς χρονι-κής περιόδου
μέσα σε σύντομο αφηγηματικό χρόνο (π.χ. οι 17 από τις 20 μέρες του
ταξιδιού του Οδυσσέα από την Ωγυγία στη Σχερία περιγράφο-νται μέσα σε ένα
στίχο: ε, 307).
6)
Διαστολή-επιβράδυνση χρόνου: Είναι η παρουσίαση μιας σύντομης χρονικής περιόδου
σε εκτενή αφηγηματικό χρόνο (π.χ. η 40ή μέρα της Οδύσσειας εκτείνεται σε
4 ραψωδίες: υ, φ, χ, ψ).
7)
In medias res: Στην τεχνική αυτή η αφήγηση δεν ξεκινάει από την αρχή των
γεγονότων, αλλά από τη μέση. Τα γεγονότα δηλαδή δεν παρουσιάζο-νται με τη
χρονική σειρά με την οποία έγιναν (χρονογραφικά-γραμμικά).
Αφηγηματικοί
τρόποι
1)
Διήγηση: Ο ποιητής διηγείται σε τρίτο πρόσωπο τα γεγονότα χωρίς να συμμετέχει
σε αυτά.
2)
Μονόλογος: Ένα πρόσωπο παίρνει το λόγο και μιλάει μόνο του σε πρώ-το πρόσωπο.
3)
Διάλογος: Δύο ή περισσότερα πρόσωπα παίρνουν το λόγο και μιλούν σε πρώτο
πρόσωπο.
4)
Περιγραφή: Ο αφηγητής σταματά προσωρινά την χρονική έκθεση των γεγονότων για να
μας δώσει την εικόνα ενός χώρου, ενός αντικειμένου ή ενός προσώπου.
5)
Σχόλιο: Ο αφηγητής εκφράζει την προσωπική του άποψη για τα πρό-σωπα ή τα
γεγονότα τα οποία αφηγείται.
6) Αποστροφή: Ο αφηγητής απευθύνεται σε κάποιον από τους
πρωταγω-νιστές του έπους, σαν να συμμετέχει και ο ίδιος στα γεγονότα.
Πολιτιστικά
στοιχεία
Πνευματικός
πολιτισμός: Περιλαμβάνει τις αξίες, τις αντιλήψεις, τις πε-ποιθήσεις και τους
κανόνες ηθικής που επικρατούν σε μια εποχή. Στον τομέα αυτό εντάσσονται και οι
θρησκευτικές ή θεολογικές αντιλήψεις καθώς και οι λατρευτικές συνήθειες μιας
εποχής (π.χ. θυσίες, τελετές).
Υλικός
πολιτισμός: Είναι τα υλικά αντικείμενα, οι πρώτες ύλες, η χρήση και η
επεξεργασία τους σε μια ορισμένη εποχή (π.χ. χαλκός, σίδερο κλπ.).
Κοινωνική
οργάνωση: Είναι ο τρόπος με τον οποίο έχει οργανωθεί σε ο-μάδες και λειτουργεί
μια ορισμένη κοινωνία. Στην Οδύσσεια κυρίαρχη κοινωνική ομάδα είναι οι
βασιλιάδες (όπως ο Οδυσσέας ή ο Αλκίνοος), αλλά έχουν σημαντική θέση στη ζωή
της κοινωνίας και άνθρωποι που δεν έχουν αριστοκρατική καταγωγή (σύμβουλοι,
έμποροι, ναυτικοί, υπηρέτες, βοσκοί). Π.χ. ο βοσκός Εύμαιος βοηθά καθοριστικά
τον Οδυσσέα να εξο-ντώσει τους μνηστήρες και να ανακτήσει την εξουσία στην
Ιθάκη.
Πολιτική
οργάνωση: Είναι η ιεράρχηση της εξουσίας και ο τρόπος διακυ-βέρνησης σε μια
ορισμένη εποχή. Στην Οδύσσεια οι βασιλιάδες έχουν την ανώτερη εξουσία,
αλλά ταυτόχρονα συμμετέχουν στη διακυβέρνηση και διάφορες ομάδες συμβούλων,
σοφών ή διακεκριμένων ανθρώπων, που μπορούν να επηρεάζουν ή ακόμα και να
ελέγχουν τις αποφάσεις του βα-σιλιά (π.χ. στο νησί των Φαιάκων στο παλάτι του
Αλκίνοου).
Ομηρικές
αντιλήψεις για τους θεούς
1) Ανθρωπομορφισμός: Είναι η αντίληψη ότι οι θεοί έχουν ανθρώπινη μορφή και
ότι διακρίνονται, όπως οι άνθρωποι, από πάθη, συναισθήματα, επιθυμίες και
φυσικές ανάγκες.
2) Ενανθρώπιση: Είναι η εμφάνιση των θεών στους ανθρώπους όχι με την
θεϊκή τους μορφή, αλλά με τη μορφή ανθρώπου, χωρίς να γίνεται αντιλη-πτή η
θεϊκή τους ιδιότητα.
3) Επιφάνεια: Είναι η εμφάνιση ενός θεού στους ανθρώπους με την
κανο-νική, θεϊκή του μορφή.
4) Άτη-Ύβρη-Νέμεση-Τίση: Άτη είναι η τύφλωση του ανθρώπινου νου, Ύβρη είναι
η αλαζονική και ασεβής συμπεριφορά του ανθρώπου απένα-ντι στους θεούς και στους
θεϊκούς νόμους, Νέμεση είναι η οργή των θεών για την ανθρώπινη Ύβρη, Τίση
είναι η τιμωρία του ανθρώπου για την Ύβρη που διεπραξε.
Διάφορες άλλες έννοιες
1) Επική ειρωνεία: Συμβαίνει όταν ένα πρόσωπο του έπους αγνοεί ορισμέ-να
σημαντικά γεγονότα τα οποία γνωρίζουν τα άλλα πρόσωπα του έπους ή οι
ακροατές/αναγνώστες.
2) Υστεροφημία: Είναι η αντίληψη ότι η φήμη συνοδεύει έναν άνθρωπο και
μετά το θάνατό του. Κατά την ηρωϊκή εποχή η αντίληψη αυτή κυριαρ-χούσε.
3) Αναγνώριση: Συμβαίνει όταν δύο άτομα συναντιούνται μετά από με-γάλο
χρονικό διάστημα και σταδιακά το ένα αναγνωρίζει την ταυτότητα του άλλου (π.χ.
Οδυσσέας και Πηνελόπη).
4) Ανθρωποκεντρισμός: Είναι η
αντίληψη ότι ο άνθρωπος και οι ικανότη-τές του πρέπει να έχουν κεντρική θέση
στην ανθρώπινη ζωή. Χαρακτηρι-στική ενσάρκωση αυτής της αρχαιοελληνικής
αντίληψης είναι η ιστορία του Οδυσσέα, μέσα από την οποία προβάλλονται οι
ικανότητες και οι δυνάμεις που έχει ο άνθρωπος ώστε να διαμορφώνει και να
κατευθύνει ο ίδιος τη ζωή και την τύχη του στον κόσμο.
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου